Lille Viggs äventyr på julafton - för barn från 6 år

Lille Viggs äventyr på julafton

Himlens alla ljus var tända, de tindrade och strålade. Långt borta rörde sig något svart på snön. Det kom närmare och närmare, starkare ljöd bjällrornas glada klang. Vem är det som far där? Det var en släde förspänd med fyra hästar mindre än de minsta fölungar. Följet stannade då den som satt i släden drog hårt i tömmarna. Hästarna fnyste, gnäggade, skakade sina manar och sparkade upp snön.  »Var icke okynnig, Rapp! Stilla, Snapp! Nätt, styr dig! Lätt, håll dig i skinnet!» ropade han som satt i släden. Gubben hoppade ur och gick fram till fönstret. Maken till karl hade Vigg aldrig sett. Det var en liten gubbe, just lagom för sådana hästar. Hans ansikte var fullt av rynkor, och det långa skägget liknade den grå mossan på stugtaket. Kläderna var ludna från topp till tå. I ena mungipan satt en pipa; ur den andra mungipan ringlade rök. »God afton, trubbnos!» sade han.

Så börjar julaftonens äventyr för Lille Vigg. Han får följa med julvätten på hans slädfärd över nejden i kvällens bestyr att dela ut julgåvor och välönskningar. Han blir presenterad för bygdens gårdstomtar men får även träffa trollen och fjällkungen.  Äventyret i skogen gör honom medveten om orättvisor såväl som människans kraft till gott och ont.

Viktor Rydbergs klassiska text om Lille Vigg berättas av Gunnel Lindblom och har ljudbearbetats av kompositören Sebastian Lakatos.

Den spelas varje advent fram till jul, och går även att boka som gruppföreställning.

Rekommenderas från 6 år

lille_vigg

[events_list category=16]

Lille Viggs äventyr på julafton

 

Regi, ljuddesign och musik: Sebastian Lakatos Berättarröst: Gunnel Lindblom Text: Viktor Rydberg. Bearbetning: Sebastian Lakatos & Karin Starre

Premiär:  27 november 2011, kl 13.30 Föreställningslängd: c:a 45 minuter utan paus.

Biljetter: Barn upp till 12 år: 50 kr Studentpris. 80 kr Ordinarie pris: 120 kr

Biljetter köps via vårt kalendarium, Tickster eller hos Kulturdirekt. Kulturdirekt har även försäljningsdisk på Kulturhuset, Stockholm. Biljetter kan även vid mån om plats köpas kontant i anslutning till föreställning på Audiorama.

 

Föreställningen spelas följande dagar:

[events_list category=16]

Lyssna på konst – för dig som är vuxen på tidig utvecklingsnivå

Välkomna till en ljud- och ljusupplevelse! Tillsammans med Stockholms Stad bjuder Audiorama in till en föreställning för vuxna på tidig utvecklingsnivå.

Audiorama ligger på Skeppsholmen och är en ny ljudscen som ger drama, konserter, ljudkonst och mycket annat.

Audiorama rymmer en högtalarorkester som består av 21 högtalare placerade runt publiken längst med golv, väggar och tak.

Som besökare befinner du dig mitt i ljudupplevelsen!

Vi lyssnar tillsammans på utvald konstmusik sittande på stolar eller liggande på den mjuka heltäckningsmattan medan rummet förändras i karaktär genom ljus och ljud.

En spännande och fantasieggande ljudupplevelse för alla.

Passa på att under samma dag vandra runt på Skeppsholmen och titta på fina båtar och fika på något av Skeppsholmens kaféer.

/

Audiorama kan i samarbete med Landstinget presentera föreställningar för dig på tidig utvecklingsnivå samt dig med måttlig intellektuell funktionsnedsättning för subventionerade biljettpriser, 30 kr/biljett.

Dessa föreställningar läggs ut bakom fyrkanten ”program”.

Vill du göra gruppbokningar utöver de tider som finns presenterade på hemsidan kan du kontakta oss och boka för ordinarie pris 100 kr/biljetten.

Ledsagare, assistenter och pedagoger följer med gratis.

Tillgänglighet: Lokalen är tillgänglig för personer som använder rullstol. Färdtjänstbussar kan köra fram till entrén

[events_list category=25]

Vitula Physicata – Kaffe Matthews & George Kentros

149101_4561796976990_1526363467_n ”But why pray should I be slave to all those notes, to that role cast over me over the past five hundred years?” Romeo Antoniazi 1919

“Jag låg på en fiolkropp i går. Skulle unna varenda kotte att få uppleva detsamma. Faktum är att Audiorama på Skeppsholmen i Stockholm borde permanenta verket. […] Vitula physicata är det bästa och konstigaste jag varit om på länge. Alla kategorier.” Gunilla Brodrej. ”Ligga på fiol” Expressen 23 nov 2012

Kaffe Matthews och George Kentros träffades på Fylkingens 75-årsjubileum 2008. Upptäckten av deras gemensamma passion för violinen ledde till att de bestämde sig för att bygga ett instrument i jätteformat, med avsikten att ge publiken en upplevelse av hur det faktiskt är att spela på detsamma. Njutningen av hur den lilla trälådan vibrerar mellan haka och axel, med instensivt subliminala vibrationer, är en en långt rikare kommunikation än bara noter på papper. Vitula Physicata är därmed produkten. Matthews komposition bygger på inspelningar av Kentros, när han spelar de sex frekvenser som violinbyggaren använder för att stämma violinkroppen. Hon använde fem noggrant närplacerade mikrofoner för detta, samt för öppna strängar och övertoner. De första sjutton och en halv minuterna ägnas åt violinens frekvenser, därefter levandegör Kentros verket, genom att spela tillsammans med Matthews 16-kanalers livediffusering.

Den 17 och 18 juni ges två konserter. Därefter stannar Vitula Physicata kvar på Audiorama under sommaren som ljudkonstverk mellan den 25 juni och 16 juli. Dessa dagar är det fritt att komma och gå under hela öppettiden.

Vitula Physicata är Matthews och Kentros första samarbete. Violinen byggdes till uruppförandet på Audiorama under Sound of Stockholm 2012.

img_28792

Beställningsverk för Audiorama med stöd av Kulturrådet och Konstnärsnämnden 2012. I samarbete med RANK 2013.

www.kaffematthews.net

www.kentros.net

[events_list category=35]

”But why pray should I be slave to all those notes, to that role cast over me over the past five hundred years?” Romeo Antoniazi 1919

“Jag låg på en fiolkropp i går. Skulle unna varenda kotte att få uppleva detsamma. Faktum är att Audiorama på Skeppsholmen i Stockholm borde permanenta verket. […] Vitula physicata är det bästa och konstigaste jag varit om på länge. Alla kategorier.” Gunilla Brodrej. ”Ligga på fiol” Expressen 23 nov 2012

Kaffe Matthews and George Kentros met at Fylkingen’s 75th anniversary 2008. Discovering a mutual passion for the violin, they decided to build an oversized one with the intention of giving audience an experience of what it is like to play one. To enjoy the small wooden box vibrating between chin and shoulder, the vibrations intensely subliminal, communicating a richness far beyond the notes. Vitula physicata then is the product. Its composition by Matthews who recorded Kentros playing the six frequencies a violin maker uses to tune the body using 5 close and carefully positioned microphones, then open strings and harmonics. The first seventeen and a half minutes uses the violin’s frequencies, Kentros then animating the work through playing the score Matthews diffusing his sounds through the 16 channel sound system. Vitula physicata is Matthews and Kentros first collaboration. The violin body was made by and premiered at Sound of Stockholm 2012. www.kaffematthews.net

www.kentros.net

Commissioned by Audiorama with support from Kulturrådet och Konstnärsnämnden 2012. In collaboration with RANK 2013.

[events_list category=35]

Cirkelpsalm - Monica Aasprong

Al - Manara Square, Ramallah, Palestine. Foto: Jesper Nordahl, 2012.

Art & Architecture 2012/2013: Aspectivity - The history of Seeing and Representation på Galleri Mejan, MDT och Audiorama

Monica Aasprong: Cirkelpsalm 24/5 (16-19) & 25/5 (12-15)

Ljudinstallationen Cirkelpsalm av Monica Aasprong är ett samarbete med Aron Kullander-Östling, och är baserad på de dikter som tillkommit efter en resa till Israel och Palestina under hösten 2012 i samband med kursen Aspectivity på Konsthögskolan. Diktsamlingen kommer att ges ut på det norska förlaget CappelenDamm under hösten 2013 med titeln Sirkelsalme. Til Betlehem. Til Jerusalem.

Prototypen till boken ställs ut på Galleri Mejan mellan den 23 maj och 2 juni, och är formgiven av Kullander-Östling.

Monica Aasprong (f. 1969) är en norsk författare som är bosatt i Stockholm. Vid sidan att sitt författarskap är hon verksam som översättare av bl.a. Sara Stridsberg, Rainer Maria Rilke og Thomas Bernhard.

Efter romandebuten 1997 med mellom Alex Gobulev og meg har hon efter 2000 arbetat under titeln Soldatmarkedet, som förutom en diktsamling även inkluderat visuell poesi, utställda objekt och installationer på webben och i gallerier. Hennes senaste bok, Et diktet barn gavs ut 2010 på Cappelen Damm.

Aron Kullander-Östling (f. 1984) har sedan masterexamen från Konstfack 2011 jobbat som frilansande grafisk formgivare baserad i Stockholm. Praktiken består främst i uppdrag inom kultursektorn samt egeninitierade projekt som innefattar print, text, installation, ljud, curating, med mera.

- - - Between the 23 May-2 June the students from the course Art & Architecture, "Aspectivity – The History of Seeing and Representation", at the Royal Institute of Art will have a public exhibition/performance/seminar presentation at Galleri Mejan next to the entrance of Moderna Museet and in Studio 1 at MDT at Skeppsholmen. There will also be a sound installation at Audiorama next door to MDT and a publication that is available at Galleri Mejan and MDT from 25th of May.

During the same period at Galleri Mejan the students of all three courses at Mejan Arc will present their projects from 2012/2013. Mejan Arc at the Royal Institute of Art in Stockholm is a critical forum for education on an advanced level in architecture, art and urban issues. Mejan Arc offers one-year courses in three disciplines: Resources/ Architecture, Architectural Conservation and Art & Architecture.

Participants**** of Art & Architecture: Anna Lyhagen, Annika Olofsdotter Bergström, Britta Lundin Forestier, Cecilia Järdemar, Jacquelyn Davis, John Håkansson, Klara Källström, Lina Persson, Linda Shamma Östrand, Mandana Moghaddam, Marika Heidebäck, Mirjam Johansson, Monica Aasprong, Philipp Gallon, Sara Gebran, Åsa Andersson Broms, Åsa Hällgren Lif

Responsible for the course is Subst. Senior Lecturer Jesper Nordahl. During 2012 / 2013 Rebecka Thor has been researcher and guest teacher at the course.

Opening hours: Galleri Mejan: Opening 23 May, 16.00-20.00 The the exhibition is open 23 May-2 June. Opening hours: week-days 12-18 and week-ends 12-17 MDT (Studio 1): Opening 23 May, 18.00-21.00. From 21.00- … Bar. The the exhibition is open 23 May-26 May. Opening hours: week-days 12-18 and week-ends 12-17. With evening program - details below. Audiorama: 24 May 16-19 and 25 May 12-15.

Galleri Mejan is located next to the entrance of Moderna Museet at Skeppsholmen in Stockholm http://www.kkh.se MDT is located at Slupskjulsvägen 30, Skeppsholmen, Stockholm http://mdtsthlm.se/ Audiorama is located at Slupskjulsvägen 30, Skeppsholmen, Stockholm http://www.audiorama.se/

More info and in swedish: http://www.kkh.se/index.php/utstaellningar/varutstaellning/1832-mejan-arcs-studenter-visar-projektarbeten-pa-galleri-mejan?lang=sv

The current course "Aspectivity" explores the history of seeing and representation from a variety of angles. We address issues on perception, knowledge, history and truth. Focus has been on the tools we use for finding our way in the world (e.g. the camera and photography), as well as a critical exploration of how theory and practice have effected how we understand those techniques. An overall aim of the course is to produce a discursive space to support critical thinking, discussion and acting. The lectures and text seminars range from the history of astronomy, to forensic aesthetics, to the development of photography and its political significance. Texts on animism, spam, archival practices and the civil contract imbedded in photography is read during the course.

The course also included a study trip to Petra in Jordan and to Jerusalem and the West Bank in Palestine. The trip was made in conjunction with the biennale Qalandiya International, (a collaboration between Riwaq Biennale and the Jerusalem Show in Palestine). There the students also met and had workshops with Riwaq, The International Academy of Art Palestine and Campus in Camps.

Art & Architecture is a one and a half year course at advanced level addressing art, architecture and urban issues, and is directed towards professional artists, architects, curators, writers, and others within the field of culture, media and urban studies. The course consists of lectures, screenings, text seminars and a study trip and works as a critical forum that address issues on the practice and theory of culture production.

Detailed program MDT & Audiorama: 23/5 (Thursday) 18.00 Opening of the exhibition by Jesper Nordahl and Rebecka Thor 19.00 Monica Aasprong, reading: “Cirkelpsalm (Sirkelsalme - till Betlehem/ till Jerusalem)” 19.30 Sara Gebran, performance 20.00 Linda Shamma Östrand: “Functional Silence” - Live installation with sound and video based on a meeting she had in Jerusalem 2012. Through the performance she explores issues on personal histories and representation. 21.00 Bar

24/5 (Friday) 12.00-18.00 The exhibition is open 18.00 Release: K&A publication 16.00-19.00 Audiorama: Cirkelpsalm, Sound Installation by Monica Aasprong (Art & Architecture) in collaboration with Aron Kullander-Östling. 19.00 Film Screening: Picasso in Palestine* by Khaled Hourani*** & Rashid Masharawi . Introduction and Q&A with Khaled Hourani in conversation with Maria Lantz. Khaled is an artist, curator, and art critic, and he is currently the Arts Director for the project to establish the International Academy of Art Palestine. Maria is an artist/photographer, president at Konstfack and previously head of the course Art & Architecture. Moderated by Jesper Nordahl and Rebecka Thor. (Khaled Hourani is invited in collaboration with Konstfack) 21.00 Bar

25/5 (Saturday) 12.00-17.00 The exhibition is open 12.00-15.00 Audiorama: Cirkelpsalm, Sound Installation by Monica Aasprong (Art & Architecture) in collaboration with Aron Kullander-Östling. 15.00-17.00 Lecture/screening: Hall of Mirrors by the artist Jonas Dahlberg***.  Bar/cafe will be open. 17.00 Bar continues

26/5 (Sunday) 12.00-17.00 The exhibition is open

Free entry!

Welcome!

*FIlm: Picasso in Palestine. On June 24 2011, a unique exhibition opened at the International Academy of Art Palestine (IAAP) in Ramallah. For the first time in history, an original painting by Pablo Picasso was shown in the West Bank, on the initiative of the artist Khaled Hourani. Buste de Femme (1943) one of the most iconic works from the collection of a contemporary art museum in Eindhoven, traveled across many visible and invisible borders to reach Ramallah. What happens to a painting by Picasso when it crosses cultural and political borders? Does it change its meaning on route? Do certain places have different potential to excite responses to a work of art? These are questions discussed by Khaled Hourani. The filmmaker Rashid Masharawi accompanied the journey of Buste de Femme from Eindhoven to Ramallah which involved two years of planning and negotiation. As a witness and participant, he narrates his view of the journey and the challenges that accompanied the project since its inception.

**Khaled Hourani was born in 1965 in Hebron, Palestine, Khaled Hourani is an active Palestinian artist, curator, and art critic. He attained a BA in History from Hebron University and was awarded the title of Cultural Management Trainer by Al Mawred Culture Resource and the European Cultural Foundation (Egypt). He has participated in numerous residencies and workshops worldwide including Geneva, Braziers, Bristol, and Egypt. He has also had several solo exhibitions locally and internationally and participates frequently in-group exhibitions. Khaled Hourani is one of the overseers and enthusiasts of the project of founding the International Academy of Art Palestine in cooperation with the Oslo National Academy of the Arts.  Khaled Hourani is currently the Arts Director for the project to establish the International Academy of Art Palestine.

***Jonas Dahlberg (b. 1970) lives and works in Stockholm Sweden. He studied architecture at Lunds Technical High School from 1993 to 1995. From 1995 to 2000 he studied art at Malmö Art Academy where he received his M.F.A. in 2000. Since 2000 he has developed a series of videos that primarily consist of slow movements through architectural spaces. The videos are created by building miniaturized architectural sets that are filmed through experimental methods. In addition to video and video installation, his practice includes public art works, sculptures, commissions, book projects and photography. Jonas Dahlber has had several solo exhibitions i Sweden and abroad and participates frequently in group exhibitions.In June 2012, Dahlberg's concept and set design for an opera production of Guiseppe Verdi's Macbeth debuted at the Grand Theatre in Geneva.

**** Participants from Art & Architecture at MDT, Galleri Mejan and Audiorama

Al - Manara Square, Ramallah, Palestine. Foto: Jesper Nordahl, 2012.

Art & Architecture 2012/2013: Aspectivity - The history of Seeing and Representation på Galleri Mejan, MDT and Audiorama

Monia Aasprong: Cirkelpsalm

Ljudinstallationen Cirkelpsalm av Monica Aasprong är ett samarbete med Aron Kullander-Östling, och är baserad på de dikter som tillkommit efter en resa till Israel och Palestina under hösten 2012 i samband med kursen Aspectivity på Konsthögskolan. Diktsamlingen kommer att ges ut på det norska förlaget CappelenDamm under hösten 2013 med titeln Sirkelsalme. Til Betlehem. Til Jerusalem.

Prototypen till boken ställs ut på Galleri Mejan mellan den 23 maj och 2 juni, och är formgiven av Kullander-Östling.

Monica Aasprong (f. 1969) är en norsk författare som är bosatt i Stockholm. Vid sidan att sitt författarskap är hon verksam som översättare av bl.a. Sara Stridsberg, Rainer Maria Rilke og Thomas Bernhard.

Efter romandebuten 1997 med mellom Alex Gobulev og meg har hon efter 2000 arbetat under titeln Soldatmarkedet, som förutom en diktsamling även inkluderat visuell poesi, utställda objekt och installationer på webben och i gallerier. Hennes senaste bok, Et diktet barn gavs ut 2010 på Cappelen Damm.

Aron Kullander-Östling (f. 1984) har sedan masterexamen från Konstfack 2011 jobbat som frilansande grafisk formgivare baserad i Stockholm. Praktiken består främst i uppdrag inom kultursektorn samt egeninitierade projekt som innefattar print, text, installation, ljud, curating, med mera.

- - - Between the 23 May-2 June the students from the course Art & Architecture, "Aspectivity – The History of Seeing and Representation", at the Royal Institute of Art will have a public exhibition/performance/seminar presentation at Galleri Mejan next to the entrance of Moderna Museet and in Studio 1 at MDT at Skeppsholmen. There will also be a sound installation at Audiorama next door to MDT and a publication that is available at Galleri Mejan and MDT from 25th of May.

During the same period at Galleri Mejan the students of all three courses at Mejan Arc will present their projects from 2012/2013. Mejan Arc at the Royal Institute of Art in Stockholm is a critical forum for education on an advanced level in architecture, art and urban issues. Mejan Arc offers one-year courses in three disciplines: Resources/ Architecture, Architectural Conservation and Art & Architecture.

Participants**** of Art & Architecture: Anna Lyhagen, Annika Olofsdotter Bergström, Britta Lundin Forestier, Cecilia Järdemar, Jacquelyn Davis, John Håkansson, Klara Källström, Lina Persson, Linda Shamma Östrand, Mandana Moghaddam, Marika Heidebäck, Mirjam Johansson, Monica Aasprong, Philipp Gallon, Sara Gebran, Åsa Andersson Broms, Åsa Hällgren Lif

Responsible for the course is Subst. Senior Lecturer Jesper Nordahl. During 2012 / 2013 Rebecka Thor has been researcher and guest teacher at the course.

Opening hours: Galleri Mejan: Opening 23 May, 16.00-20.00 The the exhibition is open 23 May-2 June. Opening hours: week-days 12-18 and week-ends 12-17 MDT (Studio 1): Opening 23 May, 18.00-21.00. From 21.00- … Bar. The the exhibition is open 23 May-26 May. Opening hours: week-days 12-18 and week-ends 12-17. With evening program - details below. Audiorama: 23 May 18-21 and 25 May 12-15.

Galleri Mejan is located next to the entrance of Moderna Museet at Skeppsholmen in Stockholm http://www.kkh.se MDT is located at Slupskjulsvägen 30, Skeppsholmen, Stockholm http://mdtsthlm.se/ Audiorama is located at Slupskjulsvägen 30, Skeppsholmen, Stockholm http://www.audiorama.se/

More info and in swedish: http://www.kkh.se/index.php/utstaellningar/varutstaellning/1832-mejan-arcs-studenter-visar-projektarbeten-pa-galleri-mejan?lang=sv

The current course "Aspectivity" explores the history of seeing and representation from a variety of angles. We address issues on perception, knowledge, history and truth. Focus has been on the tools we use for finding our way in the world (e.g. the camera and photography), as well as a critical exploration of how theory and practice have effected how we understand those techniques. An overall aim of the course is to produce a discursive space to support critical thinking, discussion and acting. The lectures and text seminars range from the history of astronomy, to forensic aesthetics, to the development of photography and its political significance. Texts on animism, spam, archival practices and the civil contract imbedded in photography is read during the course.

The course also included a study trip to Petra in Jordan and to Jerusalem and the West Bank in Palestine. The trip was made in conjunction with the biennale Qalandiya International, (a collaboration between Riwaq Biennale and the Jerusalem Show in Palestine). There the students also met and had workshops with Riwaq, The International Academy of Art Palestine and Campus in Camps.

Art & Architecture is a one and a half year course at advanced level addressing art, architecture and urban issues, and is directed towards professional artists, architects, curators, writers, and others within the field of culture, media and urban studies. The course consists of lectures, screenings, text seminars and a study trip and works as a critical forum that address issues on the practice and theory of culture production.

Detailed program MDT: 23/5 (Thursday) 18.00 Opening of the exhibition by Jesper Nordahl and Rebecka Thor 19.00 Monica Aasprong, reading: “Cirkelpsalm (Sirkelsalme - till Betlehem/ till Jerusalem)” 19.30 Sara Gebran, performance 20.00 Linda Shamma Östrand: “Functional Silence” - Live installation with sound and video based on a meeting she had in Jerusalem 2012. Through the performance she explores issues on personal histories and representation. 21.00 Bar Parallel at Audiorama 23/5, 18.00-21.00: Cirkelpsalm, Sound Installation by Monica Aasprong  in collaboration with Aron Kullander-Östling.

24/5 (Friday) 12.00-18.00 The exhibition is open 18.00 Release: K&A publication 19.00 Film Screening: Picasso in Palestine* by Khaled Hourani*** & Rashid Masharawi . Introduction and Q&A with Khaled Hourani in conversation with Maria Lantz. Khaled is an artist, curator, and art critic, and he is currently the Arts Director for the project to establish the International Academy of Art Palestine. Maria is an artist/photographer, president at Konstfack and previously head of the course Art & Architecture. Moderated by Jesper Nordahl and Rebecka Thor. (Khaled Hourani is invited in collaboration with Konstfack) 21.00 Bar

25/5 (Saturday) 12.00-17.00 The exhibition is open 12.00-15.00 Audiorama: Cirkelpsalm, Sound Installation by Monica Aasprong (Art & Architecture) in collaboration with Aron Kullander-Östling. 15.00-17.00 Lecture/screening: Hall of Mirrors by the artist Jonas Dahlberg***.  Bar/cafe will be open. 17.00 Bar continues

26/5 (Sunday) 12.00-17.00 The exhibition is open

Free entry!

Welcome!

*FIlm: Picasso in Palestine. On June 24 2011, a unique exhibition opened at the International Academy of Art Palestine (IAAP) in Ramallah. For the first time in history, an original painting by Pablo Picasso was shown in the West Bank, on the initiative of the artist Khaled Hourani. Buste de Femme (1943) one of the most iconic works from the collection of a contemporary art museum in Eindhoven, traveled across many visible and invisible borders to reach Ramallah. What happens to a painting by Picasso when it crosses cultural and political borders? Does it change its meaning on route? Do certain places have different potential to excite responses to a work of art? These are questions discussed by Khaled Hourani. The filmmaker Rashid Masharawi accompanied the journey of Buste de Femme from Eindhoven to Ramallah which involved two years of planning and negotiation. As a witness and participant, he narrates his view of the journey and the challenges that accompanied the project since its inception.

**Khaled Hourani was born in 1965 in Hebron, Palestine, Khaled Hourani is an active Palestinian artist, curator, and art critic. He attained a BA in History from Hebron University and was awarded the title of Cultural Management Trainer by Al Mawred Culture Resource and the European Cultural Foundation (Egypt). He has participated in numerous residencies and workshops worldwide including Geneva, Braziers, Bristol, and Egypt. He has also had several solo exhibitions locally and internationally and participates frequently in-group exhibitions. Khaled Hourani is one of the overseers and enthusiasts of the project of founding the International Academy of Art Palestine in cooperation with the Oslo National Academy of the Arts.  Khaled Hourani is currently the Arts Director for the project to establish the International Academy of Art Palestine.

***Jonas Dahlberg (b. 1970) lives and works in Stockholm Sweden. He studied architecture at Lunds Technical High School from 1993 to 1995. From 1995 to 2000 he studied art at Malmö Art Academy where he received his M.F.A. in 2000. Since 2000 he has developed a series of videos that primarily consist of slow movements through architectural spaces. The videos are created by building miniaturized architectural sets that are filmed through experimental methods. In addition to video and video installation, his practice includes public art works, sculptures, commissions, book projects and photography. Jonas Dahlber has had several solo exhibitions i Sweden and abroad and participates frequently in group exhibitions.In June 2012, Dahlberg's concept and set design for an opera production of Guiseppe Verdi's Macbeth debuted at the Grand Theatre in Geneva.

**** Participants from Art & Architecture at MDT, Galleri Mejan and Audiorama

 

Vårkonsert Audiorama Ars Acustica

Elektronisk musik i 17.4-surround: de senaste, hetaste namnen varvas med bl.a. Sverigepremiär för ett stycke av nestorn Trevor Wishart (GB).  

Supernova (2011) This piece uses the changing light spectra of Type 1a supernova explosions, converting these directly into sound. Supernova explosions are some of the most energetic events in the cosmos, often shining more brightly than entire galaxies and during these events the naturally occurring chemical elements above Iron in the periodic table are generated in the intense heat of the explosion. Without these processes, the chemistry of Life (as we know it) would not be possible. The light spectra of various emergent elements are used to generate the concluding part of the work. “Supernova” results from a research project at the University of Oxford, funded by the Leverhulme Trust, to investigate ways in which scientific research and data might be combined with musical composition to create new works. I am particularly indebted to Mark Sullivan of the Department of Astrophysics for providing me with the supernova data on which this piece is based.

Trevor Wishart (december 2012)

 

[events_list category=33]Electronic music in 17.4-surround: the new and the hot names mixed with a.o. a first performance in Sweden by our nestor Trevor Wishart (GB).

Supernova (2011) This piece uses the changing light spectra of Type 1a supernova explosions, converting these directly into sound. Supernova explosions are some of the most energetic events in the cosmos, often shining more brightly than entire galaxies and during these events the naturally occurring chemical elements above Iron in the periodic table are generated in the intense heat of the explosion. Without these processes, the chemistry of Life (as we know it) would not be possible. The light spectra of various emergent elements are used to generate the concluding part of the work. “Supernova” results from a research project at the University of Oxford, funded by the Leverhulme Trust, to investigate ways in which scientific research and data might be combined with musical composition to create new works. I am particularly indebted to Mark Sullivan of the Department of Astrophysics for providing me with the supernova data on which this piece is based.

Trevor Wishart (december 2012)

 

[events_list category=33]

Seminarieserie: Ljud – Stad – Stockholm

 

Evenemanget tillfälligt stängt för försäljning. Mer information inom kort.

Tisdag 10 september:

1. Hållbar Stadsutveckling: Stadens Ljud – Samexistens för ökad stadskvalitet

Idag utformas städerna med ögat som norm. Men stadsplanering bör även formas utifrån vad örat uppfattar. Norra Djurgårdsstaden är ett bra exempel på den bullerutmaning som många städer har framöver. Stadsförtätning i industri- och hamnområden är ett tecken på kravet om hållbar stadsutveckling. Vid seminariet presenteras projektet Stadens Ljud – Samexistens för ökad stadskvalitet. Exempel ges på arkitektoniska designlösningar som kan åtgärda bullret, t.ex. gröna fasader, gatumöbler, dynamiska skärmar och ljud via högtalare, en form av ljudarkitektur. Vid seminariet presenteras även ljudexempel från Slussen. Hur det låter idag, och hur det kommer att låta om gällande planförslag realiseras.

Föreläsare:

  • Stefan Modig – arkitekt, Stockholms Stadsbyggnadskontor
  • Magnus Lindqvist – ljudmiljöexpert, Stockholms Miljöförvaltning och Boverket.
  • Björn Hellström – professor i ljudkonst vid Konstfack, docent i arkitektur, ljudkonstnär, akustisk designer vid Tyréns AB.

Tisdag 17 september:

2. Stadsljudens Estetik eller Ljud som Vapen

Stadens akustiska miljö är under ständig förändring. På senare år har man börjat spela Mozart i tunnelbanan – som musikaliska missiler för att förhindra brott. Men hur påverkas vi egentligen av ljud? Man kanske borde tillsätta akustiska stadsplanerare? Hur låter våra städer och hur påverkas vi av ljuden? Hur låter en estetiskt tilltalande ljudmiljö i staden? Dessa frågor kommer att belysas i seminariet, med många ljudexempel från såväl ”onda” som ”goda” ljudmiljöer, samt även ljudkonst i den urbana miljön.

Föreläsare:

  • Åsa Stjerna – ljudkonstnär och forskare.
  • Björn Hellström – professor i ljudkonst vid Konstfack, docent i arkitektur, ljudkonstnär, akustisk designer vid Tyréns AB.

Tisdag 24 september:

3. Porslins- eller betongöron: Ljudens psykosociala dimensioner och störande ljud i parker, bostäder, restauranger och kontorslandskap

Städernas bullerutsatta miljöer är ett växande problem och utgör idag ett hot mot vår hälsa och våra möjligheter till rekreation. Exempelvis är ljudnivåerna i majoriteten av Stockholms stadsparker så höga att de inte kan tjäna som goda, rekreativa miljöer. Tysta miljöer är en bristvara i staden. Bullerstörning är även vanligt förekommande i våra arbetsmiljöer, i synnerhet i öppna kontorslandskap. Ett annat känt problem är restaurangmiljöer. Vid seminariet presenteras forskning kring effekter av stadsljud, buller och musik i parker, bostäder, restauranger och i kontorslandskapet. Även åtgärder för att komma till rätta med ljudmiljöerna presenteras.

Föreläsare:

  • Maria Rådsten – forskare i psykologi, specialiserad på upplevelser av miljöljud och ljudmiljöers påverkan på hälsa och välbefinnande. Stockholms Universitet, Psykologiska Institutionen.
  • Björn Hellström – professor i ljudkonst vid Konstfack, docent i arkitektur, ljudkonstnär, akustisk designer vid Tyréns AB. Hellström har skrivit boken Om kontorslandskapets akustik och arkitektur – Vad örat hör men ögat inte ser.

[events_list category=3]

Recensioner av Eesvensson, Eesvensson

Både RFSUs tidning Ottar och webbmagasinet Feministiskt Perspektiv har recenserat Eesvensson, Eesvensson.

Ottar skriver:

»Med utsökt precision i anding, pauser och raspig trötthet gör särskilt Ellen Nyman en lysande insats som mamma ”Svea”«

Läs hela recensionen i Ottar.

Feministiskt Perspektiv skriver:

 »Eesvensson, Eesvensson är ett väl framfört och ett välskrivet verk som fungerar alldeles utmärkt som ljudinstallation i detta specialbyggda ljudrum. Verket förtjänar att höras av många fler och av en bredare publik. Vi är nog många som någon gång har suttit vid det där middagsbordet och lidit eller tigit.«

Feministiskt Perspektivs recension kan man läsa här.

Kulturnatt Stockholm - Five Tales av Hedman/Sundin

För tredje året i rad deltar Adiorama i Kulturnatt Stockholm. En natt då Stockholms kulturliv öppnar sina dörrar för nattvandrande besökare. I år bjuder Audiorama på en dynamisk ljudlig resa, ett verk signerat Jens Hedman & Paulina Sundin. Five Tales är ett beställningsverk för Audiorama och med stöd av Kulturrådet fick det sitt uruppförande i november 2012.

Five Tales

Vi får följa fem människors väg från sina hemländer till Sverige. Vad har fört dem hit? Hur ser de på Sverige? Hur är det att lämna sitt ursprung och komma till en ny kultur?På sina hemländers språk berättar de om sina hemländer, sin saknad och längtan. Långsamt vävs de fem personligheterna samman genom sina erfarenheter i mötet med den svenska kulturen. Stycket innehåller en nivå av berättande, baserat på intervjuer om än i fragmentarisk form. Språken som talas är spanska, italienska, japanska, kurdiska och ryska. Man behöver inte förstå språken.

”Vi har valt språk som inte är allt för vanliga i Sverige. Vi valde till exempel bort engelska, eftersom vi strävat efter att använda rösterna mer som instrument och att öppna öronen för att lyssna på satsmelodier och allmänmänskliga känslouttryck i språken. Rösterna samspelar med en väv av miljöljud och instrumentklanger från hela världen. Många av instrumenten kommer från Musikmuseets stora samling av etniska instrument. Verket är specialkomponerat för Audioramas unika lokal och 21-kanaliga högtalaruppsättning. Musiken rör sig i alla tre dimensioner runt publiken och omsluter dem i en ständigt föränderlig klangvärld.”

Kulturnatt Stockholm är aktiva på sociala medier, följ med och dela dina intryck

  • Facebook: Kulturnatt Stockholm, www.facebook.com/KulturnattSthlm
  • Twitter: @KulturnattSthlm
  • Instagram: @KulturnattSthlm
  • Hashtag: Kulturnatt13

[events_list category=21]

Eesvensson, Eesvensson

Audioramas är stolta över att kunna presentera detta nyskrivna hörspel som ställer frågor om vit identitet; mellan hemmets fyra väggar hos familjen Svensson utspelas en skenbart ”absurd” kommunikativ situation. En måltid serveras. Någon har träffat en tjej. Ett samtal pågår (inte). Dramatik möter bildkonst i en interaktiv ljudföreställning, en teaterinstallation, en skulptur med duration. Eesvensson, Eesvensson är en kommentar till integrationsdebatten i Sverige som skuldbelägger istället för att undersöka den rasism som skapar utanförskap. Vi får möta familjen Svensson, föräldrarna Svea och Sven och deras vuxna barn Svenna och Svenne som är på besök, och som en fluga på väggen får vi följa deras konversation om bistånd, charterresande, badrumsrenoveringar och alltför gästvänliga grannar.

Målgruppen är dom som lystrar till ordleken Eesvensson, Eesvensson. Dom svenskar som med sin specifika brytning lägger till ett E i början av ord som börjar med S. Dom som aldrig välkomnats in i den vita medelklassmatsalen. Dom som anses vara segregerade. Dom som i detta rum kan få alla sina fördomar om spända, konflikträdda och återhållsamma familjer besannade. Familjen Svensson håller middagsbjudning i hemmet bredvid. Välkomna!

Verket är lika delar dramatisk text, scenografi och spatialitet. Publiken är välkommen att röra sig i och utanför rummet, och föreställningen repeteras flera gånger vid varje speltillfälle. Insläpp sker kontinuerligt under hela föreställningstillfället. Föreställningens längd är 70 minuter x 3 till 4 ggr per speltillfälle.

Regissören och dramatikern  Nasim Aghili har tidigare samarbetat med konstnären  Björn Karlsson i genreöverskridande verk som Förskjutningar – ett scenkonstverk i form av en mobilapplikation, och Ful Stage presenterar HERE/HÄR på Stockholms Stadsteaters Fri scen.

Anna Soléy Tryggvadóttir är ljudkonstnär och tonsättare. Just nu är hon aktuell med uppdrag för Riksteatern/Malmö Stadsteater, Riksteatret/De Norske Teatret samt med performanceduon Casablanca.

[events_list category=31]

Kungl. Musikhögskolans årliga festival LjudOljud

Under två kvällar presenteras sammanlagt nio nyskrivna stycken av Sveriges mest lovande unga ljudskapare från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Fredagen avslutas dessutom med masterstudenten Mats Erlandsson, som presenterar sin examenskonsert. http://www.kmh.se/ljudoljud-2013

Under två kvällar presenteras sammanlagt nio nyskrivna stycken av Sveriges mest lovande unga ljudskapare från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Fredagen avslutas dessutom med masterstudenten Mats Erlandsson, som presenterar sin examenskonsert.

http://www.kmh.se/ljudoljud-2013

Torsdag 18 april

Konsert 1 – (kl 18.00-20.00 inklusive paus)

Vid torsdagens konsert spelas fyra verk av Sol Andersson, Katt Hernandez, Jonas Kjellberg och Kajsa Lindgren.

Fredag 19 april

Konsert 2 – (kl 18.00-19.45 inklusive paus)

Vid konsert 2 spelas fem verk av Ellen Arkbro, Caterina Barbieri, David Granström, Hampus Norén och Marcus Pal.

Examenskonsert: Mats Erlandsson – (Fredag 19 april, kl 20.00-22.00 inklusive paus)

Elektronisk musik med fokus på långsamma spektrala och harmoniska förlopp, självgenererande strukturer samt hermetiskt tillsluta rum.

[events_list category=27]

Torsdag 18 april

Konsert 1 – (kl 18.00-20.00 inklusive paus)

Vid torsdagens konsert spelas fyra verk av Sol Andersson, Katt Hernandez, Jonas Kjellberg och Kajsa Lindgren.

Fredag 19 april

Konsert 2 – (kl 18.00-19.45 inklusive paus)

Vid konsert 2 spelas fem verk av Ellen Arkbro, Caterina Barbieri, David Granström, Hampus Norén och Marcus Pal.

Examenskonsert: Mats Erlandsson – (Fredag 19 april, kl 20.00-22.00 inklusive paus)

Elektronisk musik med fokus på långsamma spektrala och harmoniska förlopp, självgenererande strukturer samt hermetiskt tillsluta rum.

 

[events_list category=27]