Back to All Events

Julia Giertz: Sound as touch


  • Audiorama Slupskjulsvägen Stockholm, Stockholms län, 111 49 Sweden (map)
Julia-giertz-sound-as-touch.jpg

Julia Giertz: Sound as touch

Extra performance of Julia Giertz "Sound as touch" on Saturday 17:00! Get your tickets here: https://www.nortic.se/tickets/event/11716

In her current work, Julia Giertz is using sound as the basis of her choreographic practice. By drawing on music, physics and our perception of sound, Giertz is mapping bodily and structural responses to vibration. Sonic experiences, that activate the materiality of sound, and the tactile aspect of hearing, are central elements in this work.

As a result of her research into sound and perception, Giertz is facilitating sonified spaces where the body undergoes physical adaptation to frequency, geometry and force, allowing for the sound and vibrations to activate a perceptual disturbance where hearing and touch meet. Her new work, titled: “Sound as Touch”, seeks to collectively engage our tactile sense through sound.

Giertz is currently undertaking studies at the faculty of Engineering at Lund’s University (SE) to broaden her artistic scope. At present she is collaborating with choreographer Marie Topp (DK), visual artist Tyler Mathew Oyer (USA) and musician Cecilia Nordlund’s solo project “Fullmånen från Helvetet” (SE).

In cooperation with MDT.


Yeah! Another fine selection 30/11–3/12

MDT's & Audioramas yearly festival with great works in a neat package. Eight shows in four days. (See them all in 2 days if you want.) Full program: mdtsthlm.se/program/2214 
//  
Upplev åtta föreställningar under fyra dagar under denna årliga festival på Torpedverkstaden, arrangerad av MDT i samarbete med Audiorama. För mer information om övriga programpunkter, se mdtsthlm.se/sv/program/2283

30/11 & 1/12
17.30 Juli Apponen ”Life is hard then you die – part 3” 
19.00 Britta Persson ”Medea Tapes” @ Audiorama
19.45 Mårten Spångberg ”Digital Technology” 
21.30 Nadja Hjorton ”Medea – it’s a classic”

2/12 & 3/12
18.00 Julia Giertz ”Sound as touch” @ Audiorama
19.00 Halla Ólafsdottir & Franz Edvard Cedrins ”AlI that you can’t leave behind”
20.15 Marie Topp ”The Visible Effects of Force”
21.15 Ludvig Daae & Joanna Nordahl ”Hyperfruit”

TICKET INFO
To join the festival you need a festival pass + tickets for each performance.
Tickets: 50 kr/piece
Festival pass: 150 kr
Reduced price*: 50 kr
*(Reduced price festival pass is offered to students, seniors, youth under 26 and unemployed persons.)

BILJETTINFO
För att se festivalen behöver du ett festivalpass + biljetter för varje föreställning.
Biljett: 50 kr
Festivalpass ord pris: 150 kr
Festivalpass reducerat* pris: 50 kr
*(Studenter, pensionärer, under 26 år, samt arbetslösa.)

FACEBOOK EVENT – SHARE & ATTEND!


Inledande Sound as touch av Julia Giertz är ett utforskande av ljud som rörelser. Jag sitter med ryggen mot de andra, det gör vi alla, i ett slags ljudoptimerad bunker – blundar och associerar fritt. Sound of touch är ett dovt mullrande. Ett på väg att hända något; en jordbävning, ett skred, en förebådelse. Finns det ens en rökmaskin i rummet? Jag tror bara att det är jag som får för mig att det brinner.

My Paaske om Julia Giertz konsert under festivalen "Yeah! Another Fine Selection" i artikeln "Dans som pausar uppluckringen", Below Beneath, 6 december 2016. 
http://belowbeneath.se/scenen/dans-som-pausar-uppluckringen

 

Festivalen som helhet bestod av en osynlig kraft av rörelse och ljud. Ett flöde, som började som ett ljudlandskap i Julia Giertz verk ”Sound as Touch” på Audiorama. Där vi som åskådare/ lyssnare fick drömma oss bort tillsammans med ljud som aktiverar materia och berör den taktila aspekten av hörseln. En intressant början till en festival kväll. Att synen som ofta är starkt närvarande i scenkonsten fick ta ett steg tillbaka och istället ge plats för andra sinnen och ett mera aktivt lyssnande.

Alexandra Campbell, Koreografikritikverkstad* 
koreografikritikverkstad.wordpress.com/alexandra-campbell-2

 

Dansen har i mångt och mycket tröttnat på att vara rörlig bild och vill inta andra utgångslägen; att vidga koreografins territorier står på agendan. Men det är inte alla gånger det är fruktbart eller intressant att göra något helt tredje och kalla det koreografi. I Julia Giertz auditiva verk ”Sound as Touch” fungerar dock begreppsförflyttningen utmärkt. Ljudmiljön skapar yttre och inomkroppslig koreografi i symbios och sällan har jag upplevt ljudet så tydligt manifestera sig som de vågor och tryck det är. Det är inte ljud som framkallar bilder utan enbart känsloförnimmelser – ljudet rör mig. Omringar, pressar, petar, smeker, ryskryper längs med skinnet, tvingar sig på bakifrån, mot kotpelaren och runt, surround system, hela jag är med liksom okej då, kroppsliggör mig, inifrån och ut/utifrån in. Från början försatt i ett tillstånd där jag tror att de subtila vibrationerna kommer från mig, att det är min kropp som producerar dem och där mina tankar ingår i samma kategori – de antar kropp som liknar ljuden, visar sig som vibrerande glödande små tanketrådar. Det spatiala hörandet därinne upplöser åtskillnaderna för min kropps avgränsningar till rummet, gör mig viktig, som om verket med nödvändighet ska ha mig där (det är inte alltid en föreställning bryr sig).

Josefin Gladh, Koreografikritikverkstad*
koreografikritikverkstad.wordpress.com/josefin-gladh-om-yeah

*Koreografikritikverkstad är ett samarbete mellan Kritiklabbet, MDT och Dansens hus.

Earlier Event: November 30
Britta Persson: Medea Tapes
Later Event: December 9
KKH: Soundscapes