Back to All Events

Dramaton 2018


Dramaton 2018

För löpande uppdateringar följ vårt Facebook-event

För att lyfta hörspelet som en egen konstform startar Audiorama våren 2018 festivalen ”Dramaton”. Audiorama är en av få scener i Sverige som beställer och producerar nya verk av dramatiker och tonsättare. Under årets festival lyssnar vi på verk av Öyvind Fahlström, Sten Sandell & Magnus Jacobsson, Erik Mikael Karlsson & Fredrik Ekman, Lars­-Gunnar Bodin, Dimen Abdulla, Tuomo Haapala, Kim Hedås & Christina Ouzounidis, Seroconversion, Heiner Goebbels, Marcus Wrangö, Maja Salomonsson and Nasim Aghili – och uruppför nya verk av Magnus Bunnskog and Saara Salminen Wallin. 24–27/5 – Välkomna!

//

To celebrate the earplay (hörspel) as an art form, Audiorama starts a new annual festival: ”Dramaton”. Audiorama is one of the few scenes in Sweden that commissions and produces new works by dramatists and composers. During this year's festival we will present works by Öyvind Fahlström, Sten Sandell & Magnus Jacobsson, Erik Mikael Karlsson & Fredrik Ekman, Lars­-Gunnar Bodin, Dimen Abdulla, Tuomo Haapala, Kim Hedås & Christina Ouzounidis, Seroconversion, Heiner Goebbels, Marcus Wrangö, Maja Salomonsson and Nasim Aghili – and premiere new works by Magnus Bunnskog and Saara Salminen Wallin. 24–27/5 – Welcome!

TICKET INFO

You need a ticket to each set.

Buy your ticket online to "Fåglar i Sverige",  "Walking to M(irenisis)", "Night of enchantment", "Egots vibrationer", "Det goda hatet", "Territorial Pissing", "Harshirigaki", "Sagan om Roboten Gertrud", "Eesvensson, Eesvensson" and "Arnaia".

Send your name and phone number to biljett [at] audiorama.se to receive your free ticket to "Spegeln", "Enbart för Kerstin", "Självporträtt", "Spegelminiatyrerna", "Om du blundar ser du mer" and Talk 1+2. Subject: "Free tickets to Dramaton 2018". 

💟 Share and attend our Facebook event  
ℹ️ Plan your visit


Programme

Detailed programme in Swedish below.

– THURSDAY 24 MAY –

Thursday 24 May, 17.30:
Talk 1 – with Saara Salminen Wallin and Magnus Bunnskog on Wallin’s new work “Walking to M(irenesis)” (45').
Email biljett [at] audiorama.se to receive your free ticket.

Thursday 24 May, 18.45:
Fåglar i Sverige (1962, 30') – Öyvind Fahlström  
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

Thursday 24 May, 19.30:
Spegeln (2004, 30’) – Sten Sandell & Magnus Jacobsson
Email biljett [at] audiorama.se to receive your free ticket.

Thursday 24 May, 20.30:
Walking to M(irenesis) (2017, 37’) – Saara Salminen Wallin (premiere)
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

– FRIDAY 25 MAY –

Friday 25 May, 17.30:
Talk 2 – on the art form ”Earplay/Hörspiel” (45’) 
NB: THIS TALK HAS BEEN CANCELLED! / TYVÄRR ÄR DETTA SAMTAL INSTÄLLT!

Friday 25 May, 18.45:
Night of enchantment (1997, 45’) – Erik Mikael Karlsson & Fredrik Ekman
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

Friday 25 May, 19.45:
Enbart för Kerstin (1979, 15’) – Lars-Gunnar Bodin (live) – with Anne Pajunen (soprano)
Cancelled du to illness – we will present a another piece by Lars-Gunnar Bodin: Cybo II (1967), sound poem for voice and tape.

Friday 25 May, 20.30:
Egots vibrationer (2018, 60’) – Magnus Bunnskog (premiere)
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

– SATURDAY 26 MAY –

Saturday 26 May, 17.00:
Självporträtt (2016, 45’) – Dimen Abdulla
Email biljett [at] audiorama.se to receive your free ticket.

Saturday 26 May, 18.15:
Det goda hatet (2006, 30’) – Tuomo Haapala  
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

Saturday 26 May, 19.15:
Ur Spegelminiatyrerna (2018, 15’)
– Kim Hedås & Christina Ouzounidis (live) 
Email biljett [at] audiorama.se to receive your free ticket.

Saturday 26 May, 20.00:
Territorial pissing (2016, 30’) – Seroconversion
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

Saturday 26 May, 21.00:
Hashirigaki (2004, 55’) – Heiner Goebbels  
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

– SUNDAY 27 MAY –

Sunday 27 May, 15.00:
Sagan om roboten Gertrud (2017, 30’) – Marcus Wrangö  
Tickets: 100 SEK (50 SEK) via Tickster

Sunday 27 May, 16.00:
Om du blundar ser du mer (2015, 30’)  
– Maja Salomonsson
Email biljett [at] audiorama.se to receive your free ticket.

Sunday 27 May, 17.00:
Eesvensson Eesvensson (2013, 70’) – Nasim Aghili
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

Sunday 27 May, 18.30:
Arnaia (2014, 60’) – Kim Hedås
Tickets: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


 Öyvind Fahlströms utkast till "Fåglo" and "Birdo", 1962.

Öyvind Fahlströms utkast till "Fåglo" and "Birdo", 1962.

Fåglar i Sverige (1962)

  • Radiokomposition av Öyvind Fahlström. 
  • Durata: 30'.
  • Uruppfördes 14 januari 1963 i Sveriges Radio.

Öyvind Fahlström (1928–1976) skapade ”Fåglar i Sverige” tillsammans med radioteknikern Erik Winlöf i Sveriges Radios studior. Verkets titel är lånad från Erik Rosenbergs klassiska fälthandbok i ornitologi från 1953, med onomatopoetiska transkriptioner av fågelläten, men i sitt verk transkriberar Fahlström istället svenska till olika fågelläten och skapar språket ”fåglo”. Verket innehåller också två andra skapade språk: ”whammo”  baserat på onomatopoetiska ljudeffekter i serietidningar, och ”birdo”, ett anglosaxiskt försök att transkribera fågelläten. Torsdag 24 maj, kl 18.45

Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


 ©Bertil S-son Åberg/SVTBild

©Bertil S-son Åberg/SVTBild

Spegeln (2004) 

  • Hörspel för fyra röster, piano och elektronik av Sten Sandell och Magnus Jacobsson.
  • Durata: 30’.
  • Med: Lina Englund, Staffan Göthe, Olivia Sandell Billström och Siri Jacobsson-Hill.

En man i slutet av sitt liv, ser i korta minnessekvenser tillbaka på sin uppväxt och karriär som dansare. Tid och rum spricker sönder som skärvor. Röster från barndomen blandas med sköterskornas steg i korridoren och över grusgången i sjukhusparken. Någonstans i den mörka trädgården sitter den vita vargen.

"Spegeln" är ett hörspel för fyra röster, piano och elektronik, där text och musik tillsammans bildar en ny helhet. Det är både en berättelse om huvudpersonens liv och en gestaltning av olika sinnestillstånd; rädsla, sorg och triumf. Men spegeln talar också om stumhet, att bara vara hänvisad till kroppens språk.

Magnus Jacobsson och Sten Sandell har tidigare samarbetat, också med skådespelarna Lina Englund och Staffan Göthe. I "Spegeln" går man vidare, här betonas starkare samspelet mellan text, musik, sång och ljud. (Tack till Magnus Florin.)

Torsdag 24 maj kl 19.30
Begränsat antal platser – mejla ditt namn och telefonnummer till biljett [at] audiorama.se för att boka din gratisbiljett!


 Saara Salminen Wallin. Montage: Linn Reinius.

Saara Salminen Wallin. Montage: Linn Reinius.

 

Walking to M(irenesis) (2017) – uruppförande!

  • Hörspel av Saara Salminen Wallin.
  • Durata: (37’).
  • Musik av: Jean Sibelius, Per Henrik Wallin och Mats Gustafsson, Gustav Mahler, Nina Simone med flera.

Min man Per Henrik Wallin kunde inte gå efter olyckan som gjorde honom rullstolsburen. Han spelade dock med kraft även utan pedaler. Vår dotter Siri ledde sitt "Mirenesis Flamencoproject" i Istanbul under 4 års tid. Fötterna är hennes instrument. Numera dansar hon vidare i Berlin. Själv haltar jag fram som Askungen. Artroser hindrar mig dock inte från att vandra vidare.

"Walking to M(irenesis)" är ett vandringsdrama på svenska, engelska, tyska, franska, spanska, turkiska, finska och karelska. Min 90-åriga mor dog under arbetets gång. Hon var en flykting från Karelen/St Petersburg.  

Saara Salminen Wallin är regissör och ljudkonstnär.

Tidigare under kvällen har du även möjlighet att höra Saara Salminen Wallin berätta om det nya verket i ett samtal med Magnus Bunnskog kl 17.30. 

Torsdag 24 maj kl 20.30
Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


Night-of-enchantment-cd.jpg

Night of enchantment (1997)

  • Musikdrama av Erik Mikael Karlsson och Fredrik Ekman.
  • Durata: 45’.
  • Medverkande: Tomas Pontén, Ewa Fröling, WIlliam Lindström James, Alan Pryke och Carlo Felicetti, Annika Eliasson Frick (sopran), Sven-Erik Alexandersson (tenor) (Swedish Radio Choir) med flera.
  • Med texter av: Giacomo Leopardi, Fernando Pessoa, Marcel Proust, William Shakespeare and Anton Chekhov.
  • Beställningsverk för Sveriges Radio P2.

Erik Mikael Karlsson (f. 1967) etablerade sig tidigt som en mycket kompetent kompositör av elektroakustisk musik. Hans verk är av hög konstnärlig kvalitet, vilket har lett till en bred internationell etablering i det kontemporära musiklivet, inklusive beställningsverk och föreläsningsturnéer i ett antal länder. Hans musik är karaktäriserad av en stark dramatisk och uttrycksfull intensitet, ofta i dialog med en tyst, intim och poetisk närvaro. Erik Mikael Karlsson är medlem av Collège des Compositeurs vid Institut International de Musique Electroacoustique de Bourges i Frankrike.

Fredrik Ekman (f. 1965) är aktiv som radiokonstnär och författare. Tillsammans med Erik Mikael Karlsson har han komponerat ett flertal verk, där "Le temps est un songe masqué" (Radio France, 1995), "Marionetten" (Danmarks Radio) och "Die Hoffmann-Maschine" (Westdeutscher Rundfunk, 1998) kan nämnas.

Fredag 25 maj kl 18.45
Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


 Lars-Gunnar Bodin. (Pressbild)

Lars-Gunnar Bodin. (Pressbild)

Cybo II (1967)

Liveversionen av Lars-Gunnar Bodins "Enbart för Kerstin" (1979), med mezzo-sopranerna Anne Pajunen, (live) och Kerstin Ståhl (bandstämma), måste tyvärr ställas in på grund av sjukdom. Vi lyssnar istället på verket Cybo II (1967) – fri entré!

Fredag 25 maj kl 19.45
Mejla gärna ditt namn och telefonnummer till biljett [at] audiorama.se för att säkra din gratisbiljett!

CYBO II was composed in 1967 especially for the English-speaking section of the Swedish Radio's foreign broadcasts. At that time I was working on a series of pieces that were all based on the same themes or ideas. The name CYBO is derived from Cyborg, an abbreviation of the term cybernetic organism which was first introuduced by the American popular science writer Halacy. The language which I have used in "composing" the text is taken from the spehere of technical science, a language which is not normally considered to have any poetic value. Each unit or sound has a phonemic significance.
– Lars-Gunnar Bodin, "The Pioneers: Five Text-Sound Artists" (1992)

Lars-Gunnar Bodin (f. 1935) är en svensk kompositör, elektronmusikpionjär, poet, bildkonstnär och performanceartist. Han började arbeta med elektroakustisk musik (EAM) 1965 i ”klangverkstaden” vid Sveriges Radios avdelning EMS (Elektronmusikstudion). 1972 började Bodin undervisa i EAM vid KMH och likaledes arbeta i den då nyinrättade studion vid denna läroanstalt.

Sedermera kom Bodin också att arbeta utomlands främst vid Dartmouth College i USA och IMEB i Bourges. Vid Dartmouthstudion kunde man tidigt generera ett digitalt klangmaterial baserat på FM-syntesen, något som Bodin redan 1975 började utnyttja för sitt komponerande. Troligtvis var Bodin den förste svenske tonsättaren att använda FM-syntesens möjligheter att genera ett musikaliskt material för EAM-kompositioner.

Hans första beställningsverk för Sveriges Radio, “My world – is your world”, för orgel och förinspelade elektroniska klanger, uruppfördes 1966. Sedan dess har Bodin haft åtskilliga beställningar från Sveriges Radio, varav flera har varit i stort format. Även för Rikskonserter har Bodin utfört ett flertal beställningar, av vilka helaftonsverket ”Clouds” (1976) särskilt bör nämnas.


 Hekate av William Blake, 1795 (CC0).

Hekate av William Blake, 1795 (CC0).

Egots vibrationer (2018) – uruppförande!

  • Hörspel av Magnus Bunnskog. 
  • Durata: 60’.
  • I rollerna: Claire Wikholm (Hekaten), Christopher Lehmann (Hekato), Aleksa Lundberg (Hekatri)

En mörklagd strand vid ett svart hav på en himlakropp som inte är fastslagen eller namngiven. Ett månsken kanske passerar. De tre personerna är inte medvetna om huruvida de lever eller är döda, eller om deras kroppar är verkliga. Kanske är de alla huvuden på samma kropp. De kan inte se varandra, bara tala och lyssna.

Med en bakgrund inom teater och skrivande, intresserar sig Magnus Bunnskog som tonsättare för relationen mellan text, performativitet och musik. Hans verk har spelats på festivaler som Sound of Stockholm, Norbergfestivalen, Transart Bolzano (Italien), Musik Biennale Zagreb (Kroatien), Sügisfest (Estland), Nordic Music Days, Bergmanfestivalen och SPOR Festival (Danmark).

Fredag 25 maj kl 20.30
Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


 Dimen Abdulla, Roxy Farhat och Zhala Rifat. Foto: ©Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Dimen Abdulla, Roxy Farhat och Zhala Rifat. Foto: ©Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Självporträtt (2016)

  • Radiodrama av Dimen Abdulla.
  • Durata: 45’.
  • Med: Roxy Farhat, Zhala Rifat, Julia Frändfors, Koko Ntuen, Mathias Oldén, Julia Spada, Daniel Zangger Borch och Stockholms Gosskör.
  • Ljuddesign: Lena Samuelsson. Produktion: Dmitri Plax.
  • Dramaturg: Magnus Lindman.
  • Regi och tonsättning: Roxy Farhat och Zhala Rifat.

Och moderhelvetet sjunger: OCH Välkommen till allt Välkomna till världen Det är jag som är ursprunget OCH ändamålet. Jag är den enda. Jag är en Källan till allt. Jag är vägvisaren. Och jag är framtiden och Jag är världen OCH Världen är Jag.

Föreställningen kan bäst beskrivas som en modern opera. Eller kanske en nytolkning av ett klassiskt grekiskt drama med en kör och skådespelare som i ett samspel driver handlingen framåt. Eller helt enkelt som ”en hypnotisk vaggvisa”, som Dimen Abdulla själv beskriver verket: "För mig har det kommit att bli allt viktigare med sagor och vad sagor är, och hur dessa berättelser är ett sätt att kolonisera ett barns psyke. Jag är intresserad av vem som berättar fiktionen om verkligheten och Självporträtt är baserad på denna idé.”

Dimen Abdulla är dramatiker med utbildning från Kungliga Konsthögskolan, Biskops Arnö och Stockholms dramatiska högskola. Hon debuterade med monologen ”På alla fyra" och valdes ut till Scenkonstbiennalen 2015. Hennes debutpjäs "Revolution" på Ungscenöst valdes till scenkonstbiennalen Bibu 2016. Hösten 2015 blev Dimen Abdulla Radioteaterns första husdramatiker. ”Självporträtt” var hennes radiodramadebut.

Lördag 26 maj kl 17.00
Begränsat antal platser – mejla ditt namn och telefonnummer till biljett [at] audiorama.se för att boka din gratisbiljett!


10-detgodahatet-1.png

Det goda hatet (2006)

  • Radiofoniskt text-musikhörspel av Tuomo Haapala.
  • Durata: 30’.
  • Medverkande: Stina Ekblad (recitation), Marie Selander (röst), Kristine Scholz (piano) och Tuomo Haapala (kontrabas, slagverk).
  • Med citat av Dan Andersson, Waclaw Swiecicki, strof ur Sions sånger, Victor Rydberg, Elmer Diktonius, Erik Gustaf Geijer, Zygmunt Baumann, Bibeln.
  • Uruppfördes 28 augusti 2006 i Sveriges Radio P1, Radioteatern.

“Behovet att göra ‘Det goda hatet’ växte fram ur min personliga förtvivlan över sakernas tillstånd i världen. En värld där människor, mördas, torteras, fängslas, och min vision om social och ekonomisk rättvisa känns långt borta. Att gestalta brännande frågor konstnärligt  hjälper en att tänka klarare och hjälper till att bevara förståndet ett tag till. Verket tar avstamp i ‘Warschavjanka’ – jag ser framför mig gamla, unga, pappor och mammor sjunga ‘flammande röd som vårt heliga hat, borgarnas utsugarvälde slår vi neder, bygger på jorden proletärernas stat’ på första maj-demonstrationer under årtionden i Finland och Sverige. Ett bra exempel på ‘gott hat’. De medverkande är bland mina favortiter, med vilka jag arbetat många gånger.”

Tuomo Haapala, född 1945 i Finland, är sedan 1969 verksam i Sverige som tonsättare, musiker och regissör. En live-version av “Det goda hatet” (2006) har bland annat uppförts i Norge på Stamsundsfestivalen och på Haparator ljudfestival i Haparanda.

Lördag 26 maj kl 18.15
Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


 Ur "Spegelminiatyrerna" – framförande på KMH, mars 2018.

Ur "Spegelminiatyrerna" – framförande på KMH, mars 2018.

Spegelminiatyrerna (2018)

  • Svit för sångare, skådespelare och elektronik av Kim Hedås och Christina Ouzounidis.
  • Durata 15’.
  • Medverkande: Ester Claesson, skådespelare, samt Kristine Nowlain, Linnéa Törnqvist, Amanda Liljefors och Ellen Gripenstad, sångare.

Det 15 minuter långa stycket består av två miniatyrer – "Makten från marken" och "Borde inte vår vilja ha resulterat i något mer sagolikt?" – ur verket "Spegelminiatyrerna", som just nu arbetas fram av tonsättaren Kim Hedås och dramatikern och regissören Christina Ouzounidis.

"Spegelminiatyrerna" skrivs som en svit för sångare, skådespelare och elektronik med utgångspunkt i en scen ur Shakespeares "Richard II", där den avsatte kungen söker i sitt ansikte efter spåren av smärta utan att finna dem. Scenen aktualiserar och kretsar kring relationen mellan självbild och återspegling, oförmåga och våld, kring maktbegärets relation till sårbarhet och dess konsekvenser. Sviten "Spegelminiatyrerna" är uppbyggd av en rad miniatyrdelar som framförs såväl solitärt som i olika kombinationer.

Lördag 26 maj kl 19.15 (foajén) 
Mejla ditt namn och telefonnummer till biljett [at] audiorama.se för att boka din gratisbiljett!


 "Territorial Pissing" ©Seroconversion

"Territorial Pissing" ©Seroconversion

Territorial pissing (2016)

  • Av: Seroconversion (Birt Berglund och Johan Sundell) i samarbete med Kristofer Folkhammar och Arne Nilsson.
  • Durata: 30’.
  • Texter av: Sara Ahmed, Mischa Badasyan, Djuna Barnes, William S. Burroughs, Samuel R. Delany, Kristofer Folkhammar, Jean Genet, Guy Hocquenghem, Arne Nilsson, Jens Rydström och Seroconversion.

Genom bilder, ljudlandskap och text (uppläst av författaren Kristofer Folkhammar) utgör verket "Territorial Pissing" en undersökning av offentliga toaletter som queera rum. Bögar har genom sina alternativa sexuella praktiker i offentligheten transformerat gränsdragningen mellan det privata och det offentliga. Och dessa konkreta rum berättar historier om bögars raggningsmönster och livsvillkor genom historien.

Territorial Pissing är en del i ett större, pågående och audiovisuellt konstprojekt: "Piss Drone/Drone Piss".

Seroconversion är ett queert noiseprojekt skapat 2013 av Birt Berglund och Johan Sundell. De gör rosa oväsen utifrån objekt relaterade till manlig homosexuell subkultur, femininitet och avfall.

Lördag 26 maj kl 20.00
Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


 Bild från musikteatern Hashirigaki (2000). Foto: © Mario del Curto

Bild från musikteatern Hashirigaki (2000). Foto: © Mario del Curto

Hashirigaki (2004)

  • Ljudverk av Heiner Goebbels.
  • Durata: 55’.
  • Med: Charlotte Engelkes, Marie Goyette and Yumiko Tanaka.
  • Baserat på texter av Gertrude Stein.
  • Ljud: Willi Bopp and Max Federhofer.
  • Uruppfördes 3 June 2004 i SWR 2 (Tyska radion).

Hashirigaki: Med den dubbla betydelsen av att springa, rusa, flödesskriva, skissera – det är det första ordet hos recitatören i kabuki-föreställningen “Death in Amijima”, som den japanska författaren Shikamatsu – kallad “Japans Shakespeare” – blev tillfrågad av en teater att skriva för en föreställning nästkommande dag, med anledning av ett dubbelt självmord i samma stad, och som han började skriva – när han lämnat en fest – på färden hem, fortfarande i sedanen.

Lördag 26 maj kl 21.00
Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


 Sagan om Roboten Gertrud. Illustration: ©Astrid Wrangö

Sagan om Roboten Gertrud. Illustration: ©Astrid Wrangö

Sagan om roboten Gertrud (2017)

  • Hörspel av Marcus Wrangö för barn 1–3 år.
  • Durata: 30’.
  • Berättarröst: Kristina Adolphson.
  • Illustrationer: Astrid Wrangö.
  • Uruppfördes 5 oktober 2017 på Audiorama.

Roboten Gertrud och hennes ständiga följeslagare Surikaten Alice bor på planet Orange. De har ett byggt ett bibliotek för ljud. Men biblioteket är tomt. För att hitta ljud reser de runt i rymden och träffar olika rymdvarelser. De träffar Sara, Teva, Kalle och Åke. Och spelar in ljudet av allihop, men var är Jonna? Är planet Rosa helt tyst? Och lyckas de fylla biblioteket?

Marcus Wrangö (f. 1976) är tonsättare, musiker (live-elektronik), ljuddesigner och tekniker. 

Söndag 27 maj kl 15.00
Biljetter: 100 SEK (50 SEK) via Tickster


 Loreen tar dig med på en upptäcksfärd till drömlandet i Maja Salomonssons “Om du blundar ser du mer”. ©Charli Ljung/Matilda Ruta

Loreen tar dig med på en upptäcksfärd till drömlandet i Maja Salomonssons “Om du blundar ser du mer”. ©Charli Ljung/Matilda Ruta

Om du blundar ser du mer (2015)

  • Radiodrama för barn 9–12 år av Maja Salomonsson. 
  • Durata: 30’.
  • Idé, manus och regi: Maja Salomonsson.
  • Ljud: Frida Englund och Maja Salomonsson.
  • Musik: Magnus Larsson
  • I rollerna: Loreen (berättaren), Björn Granath (farfar), Kumri Kavak (farmor), Liyana Kavak (barnbarn), Hannin Jabboul (flicka), Kristian Hallberg (Ola Svensson) med flera.

Visste du att det finns en skog där alla bortglömda minnen bor? Men för att hitta dit man gå vilse först. Följ med Loreen på jakt efter ditt eget minne!

Med stor erfarenhet av soundwalks, hörlursverk och rumsliga installationer har regissören och ljudkonstnären Maja Salomonsson specialskrivit två vandringsdraman för barn mellan 9 och 12 år. I tvära kast mellan humor och allvar tas vi med på en inre resa där allt kan hända.

Så här säger regissören Maja Salomonsson själv om verket:

”Jag vill aktivera lyssnarens egen föreställningsförmåga och använda barnens fantasi som medskapande kraft i berättandet. Första delen utspelar sig i drömlandet där lyssnaren får vara med och skapa sin egen dröm. I andra delen tas lyssnaren med på en vandring in i de borttappade minnenas skog. Mot slutet leds lyssnaren fram till att hitta sitt eget borttappade minne.”

Söndag 27 maj kl 16.00
Begränsat antal platser – mejla ditt namn och telefonnummer till biljett [at] audiorama.se för att boka din gratisbiljett!


 Marall Nasiri, Maria Salah, Ellen Nyman och Elmira Arikan. ©Audiorama

Marall Nasiri, Maria Salah, Ellen Nyman och Elmira Arikan. ©Audiorama

Eesvensson, Eesvensson (2013)

  • Hörspel av Nasim Aghili och Björn Karlsson.
  • Durata: 70’.
  • Manus och regi: Nasim Aghili.
  • Scenografi: Björn Karlsson.
  • Komposition och ljuddesign: Anna Soléy Tryggvadóttir.
  • Medverkande: Elmira Arikan, Marall Nasiri, Ellen Nyman och Maria Salah.
  • Uruppfördes 11 mars 2013 på Audiorama.

Eesvensson, Eesvensson ställer frågor om vit identitet – mellan hemmets fyra väggar hos familjen Svensson utspelas en skenbart ”absurd” kommunikativ situation. En måltid serveras. Någon har träffat en tjej. Ett samtal pågår (inte).

Eesvensson, Eesvensson är en kommentar till integrationsdebatten i Sverige som skuldbelägger istället för att undersöka den rasism som skapar utanförskap. Vi får möta familjen Svensson, föräldrarna Svea och Sven och deras vuxna barn Svenna och Svenne som är på besök, och som en fluga på väggen får vi följa deras konversation om bistånd, charterresande, badrumsrenoveringar och alltför gästvänliga grannar.

Målgruppen är de som lystrar till ordleken Eesvensson, Eesvensson. De svenskar som med sin specifika brytning lägger till ett E i början av ord som börjar med S. De som aldrig har välkomnats in i den vita medelklassmatsalen. De som anses vara segregerade. De som i detta rum kan få alla sina fördomar om spända, konflikträdda och återhållsamma familjer besannade. Familjen Svensson håller middagsbjudning i hemmet bredvid. Välkomna!

Söndag 27 maj kl 17.00
Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster


 Gunnel Lindblom, Iréne Lindh och Kim Hedås. Foto: ©Bengt Alm/Audiorama

Gunnel Lindblom, Iréne Lindh och Kim Hedås. Foto: ©Bengt Alm/Audiorama

Arnaía (2014)

  • Elektroakustiskt ljudverk för 21 högtalare av Kim Hedås.
  • Durata: 60’.
  • Text: Märta Tikkanen.
  • Röster: Gunnel Lindblom och Irene Lindh.
  • Uruppfördes 17 mars 2014 på Audiorama.

Två gånger född simmar jag mot horisonten. Den kommer aldrig närmare. Här gäller inte upp eller ner. Grönt, överallt. Havet bär mig.

Arnaía är ett dramatiskt ljudverk av Kim Hedås, Gunnel Lindblom och Iréne Lindh, baserat på Märta Tikkanens text. Rösterna är inkomponerade i musikens flöde och reflekteras i ett spatialt spel genom de 21 högtalarna på Audiorama.

Märta Tikkanens text kretsar kring den grekiska mytens Arnaía. Hon kastades i havet av fadern Ikarios men räddas av fåglar och återföds som Penelope. Runt henne finns maken Odysseus, sonen Telemakhos och älskaren Amfinomos.

I ljudverket Arnaía spelar rösterna och musiken med tidslagringar och rumsförflyttningar genom Audioramas 21-kanaliga ljudsystem. Kvinnorösternas dubbeljag är exponerade i kaleidoskopiska reflektioner: textliga, musikaliska, formmässiga och spatiala.

Produktionen finansierades med stöd av Kulturrådet och Stockholms Läns Landsting.

Söndag 27 maj kl 18.30
Biljetter: 100 SEK (80 SEK) via Tickster

Later Event: August 25
Fredrik Gran & Adam Basanta