Press

Welcome to Sweden’s first listening venue! Here you can listen to music, sound art and earplays. Audiorama is a specially designed acoustical space where the audience is surrounded by 21 loudspeakers from floor to ceiling. Some concerts and earplays are given with a sitting audience on chairs, while events for children could mean relaxing on pillows on our soft floor. Audiorama also functions as a sound art gallery with a walking audience, as well as a room for seminars and private venues. The room is not only equipped with an advanced sound rig, but also a detailed and programmable light system which changes the room during performances.

PRESS CONTACT
For releases and press passes, please contact Artistic Director, Magnus Bunnskog , name.surname [at] audiorama.se.

 

Quotes / SAGT OM AUDIORAMA

 

2016

Inledande Sound as touch av Julia Giertz är ett utforskande av ljud som rörelser. Jag sitter med ryggen mot de andra, det gör vi alla, i ett slags ljudoptimerad bunker – blundar och associerar fritt. Sound of touch är ett dovt mullrande. Ett på väg att hända något; en jordbävning, ett skred, en förebådelse. Finns det ens en rökmaskin i rummet? Jag tror bara att det är jag som får för mig att det brinner.

My Paaske om Julia Giertz konsert under festivalen "Yeah! Another Fine Selection" i artikeln "Dans som pausar uppluckringen", Below Beneath, 6 december 2016
belowbeneath.se/scenen/dans-som-pausar-uppluckringen

 

 

2014

Jag hoppas att Compoz kommer att locka till ett utforskande av rummet. Och att dialogen uppkommer mellan kropp och ljud.
– Koreograf Anna Källblad om projektet Compoz

Tobias Magnusson, ”En dialog mellan kropp och ljud” – artikel om Audioramas projekt Compoz – det ljudande rummet, Fria Tidningen, 9 december 2014
fria.nu/a/116177

 

Det är raffinerat, snyggt, händelserikt och väldiffuserat.

Ulf Stenberg, ”Ta ljuden på allvar – Sound of Stockholm 2014”, Tidningen Kulturen, 11 november 2014
tidningenkulturen.se/index.php/nyheter-mainmenu-53/inrikes-mainmenu-49/18725-ta-ljuden-pa-allvar-sound-of-stockholm-2014

 

Från de öppna informationskällornas outsinliga strömmar kan våra mest banala egenheter, vårt mest privata och hemliga spåras. Noisebud öppnar dörren till denna paranoida mylla. 

Nathaly Salas, ”Containerdykning bland samtidens skräphögar” – recension av Noisebud: Open Source Intelligence, Nutida Musik, 3 augusti 2014
nutidamusik.com/2014/10/containerdykning-bland-samtidens-skraphogar

 

Audioramas akustiska rum – befriat från andra intryck än ljud och ljus – skapar en annan närhet till själva texten än en scenisk framställning. /.../ Att ett tillstånd där ”alla stränder är öppna inför stormen” inte kan höras, bara anas äger förstås en suggestionskraft i sig.

Johanna Paulsson, ”Stram och vag men mycket suggestiv Arnaía” – recension, Dagens Nyheter, 19 mars 2014
dn.se/arkiv/kultur/stram-och-vag-men-mycket-suggestiv-arnaia

 

En länk i en möjlig upplevelse av mindre ambivalent splittring och ökad upplevelse av ett helare själv.

Anna Nyström, ”Tystnaden av ’feminitetens logik’” – recension av Arnaía, Nutida Musik, 17 mars 2014
nutidamusik.com/2014/04/1547

 

 

2013

Ett rasande, och samtidigt sofistikerat, inlägg i den pågående svenska integrationsdebatten.

Kristina Lindquist, Recension av Eesvensson, Eesvensson, Ottar, 15 mars 2013
ottar.se/artiklar/recension-eesvensson-eesvensson

 

Ett synnerligen välskrivet manus som ställer frågor om (hur befängd) vit identitet kan vara och te sig och genom konversationer som (inte) pågår /.../. Vi är nog många som någon gång har suttit vid det där middagsbordet och lidit eller tigit.

Linda Andersson, ”Aghili lyckas med sin ansats” – recension av Eesvensson, Eesvensson, Feministiskt Perspektiv, 16 mars 2013
feministisktperspektiv.se/2013/03/16/aghili-lyckas-med-sin-ansats

 

 

2012

 

Jag låg på en fiolkropp i går. Skulle unna varenda kotte att få uppleva detsamma. Faktum är att Audiorama på Skeppsholmen i Stockholm borde permanenta verket. /.../ Vitula physicata är det bästa och konstigaste jag varit om på länge. Alla kategorier.

Gunilla Brodrej, ”Ligga på fiol” – recension av Vitula Physicata – Kaffe Matthews & George Kentros, Expressen, 23 november 2012
bloggar.expressen.se/kultur/2012/11/ligga-pa-fiol

 

Ljudkonst är en väldigt ung konstform. Audiorama har gjort att Stockholm kunnat flytta fram positionerna och i högre grad kan bjuda in internationella namn i de modernistiska svängarna för ljudkonst och elektroakustisk musik.

Marcus Boldemann, ”Grekiskt ljuddrama på Skeppsholmen”, Dagens Nyheter, 4 maj 2012
dn.se/arkiv/stockholm/grekiskt-ljuddrama-pa-skeppsholmen

 

”Vad heter en föreställning utan skådespelare?” Kuggfrågan skulle kunna ställas i en frågesport och få många att klia sig i huvudet. Svaret är inte radioteater – utan Audiorama. 

Anna Hedelius, ”Ljudfantasier på Audiorama – Ny sprängkraft i gammal verkstad”, Tonsättaren 2012:1, s 8–11
fst.se/sites/default/files/tonsattaren2012_1_0.pdf

 

Det flerkanaliga ljudsystemet omsluter med en meditaiv minimalism, som hämtad från ett loft i New York på 1960-talet. 

Johanna Paulsson, ”Suveränt. Europeisk ensemble briljerar med prestigelöshet” – recension av Vitula Physicata – Kaffe Matthews & George Kentros, Dagens Nyheter, 23 november 2012
dn.se/arkiv/kultur/suverant-europeisk-ensemble-briljerar-med-prestigeloshet

 

På uppstickaren Audiorama gör man en historisk tillbakablick, vilket är på sin plats i en annars så nutidsorienterad genre.

Thomas Anderberg, ”Elektroakustisk klassikerkonsert på Fylkingen”, Dagens Nyheter, 6 mars 2012
dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/elektroakustisk-klassikerkonsert-pa-fylkingen-stockholm

 

I Torpedverkstadens lilla bunker sitter publiken omsluten av 21 stycken högtalare från golv till tak när ettårsdagen firas med ett tvåhövdat odjur och flerkanaligt oljud av ett högst domesticerat slag.

Johanna Paulsson, Recension av Audiorama 1 år! Konsert & kalas, Dagens Nyheter, 23 januari 2012
dn.se/kultur-noje/musik/audiorama-1-ar-konsert-kalas-pa-audiorama-stockholm

 

Hur känns det att sitta i en svärm av elektroniska, nafsande, springande, studsande, viskande toner? Sveriges bästa ljudteater för surroundljud, Audiorama, fyller ett år och passar på att uruppföra Jens Hedmans komposition ”The Beast with Two Heads”. Som en sprakande födelsedagstårta. /.../ Eam är hörande. Lyssnandet avgör. Och här har scenen Audiorama i Stockholm alla förutsättningar att bli något stort.

Mikael Strömberg, ”Högtalarorkestern”, Muzikbloggen, Aftonbladet, 20 januari 2012

 

 

2011

 

If you make sure that the art is the thing, and that the public have to be involved, you might just end up with a unique performance facility that could contribute significantly to the evolution of the audio experience – and not just for its own sake.

 Paul Mac, ”Adventures in the round: A visit to Audiorama, Stockholm”, Audio Media, juni 2011, s 48–49

 

Styrkan med ett kollektivt lyssnande på plats är att närvarokänslan blir så stark. /.../ Audiorama blir ett andligt rum som fylls av en kakofoni av röster från ett nära förflutet som vi själva har minnen ifrån, förstärkta av Marcus Wrangös suggestiva surroundmixning. Så plötsligt är vi bara där.

Ylva Lagercrantz Spindler, ”Ödesdigra Flight AA11 i vardagsnära perspektiv” – recension av hörspelet En tisdag i september, Svenska Dagbladet 15 september 2011
svd.se/odesdigra-flight-aa11-i-vardagsnara-perspektiv

 

Hörspelet i Sverige pågår idag på fler arenor än någonsin. Webkanaler för radiokonst kommer och går, sedan några månader finns hörspelsscenen Audiorama på Skeppsholmen i Stockholm.

 Susanne Skog, ”Radion och radiokonsten: SR & hörspelet – historia och samtid”, Nutida Musik 2/2011, s 22

 

/.../ Det är en mycket speciell, för att inte säga högtidlig stämning i Audioramas lyssningsrum. Det vore kanske att ta i något, men ett slags smärre lyssningsrenässans ger sedan en tid tillbaka utslag litet varstans i olika projekt, där lyssningsrummet står i centrum. /.../ Den koncentrerade lyssningssituationen tillåter en stor dynamisk spännvidd vad gäller ljudnivåer: från den svagaste viskning och stolknarr till det dova larmet av en påträngande bröllopsfest. /.../ Kroppar tycks förflytta sig från en plats i rummet till en annan. I nästa scen omsluts publiken av vaggsång, som om vi själva milt vyssjades till sömns. Det elaborerade ljuset färgar varje scen. /.../ I sina bästa stunder är detta hörspel gastkramande: som i scenen när Leo besöker bruden strax före bröllopet, och i den ruggigt vackra Månscenen då knivarna viner och rummets väggar slutligen färgas alldeles röda. Bäst med Blodsbröllop är ändå lusten att utmana oss lyssnare: hur långt sträcker sig vår föreställningsförmåga, vår tolerans, vår vilja att förstå?

Nathaly Salas, Recension av Blodsbröllop, Nutida Musik, 16 mars 2011
nutidamusik.com/2011/03/tankevackande-men-melodramatiskt-blodsbrollop

 

/.../ En subjektiv resa inifrån en kaotisk kungs hörselgång där jag befinner mig mitt i Audioramas surroundsystem. Hörspelets intensitet trappas upp för att sedan göra plats för ett stilla kontemplativt lugn och jag får till slut träda ur rollen då kungens muttrande blir en objektiv röst genom Erland Josephsson. Erik Peters skickligt florerande ljudlandskap byggs upp och skapar virtuella rum, illusioner och stämningsfrämjande musik och för tillsammans med manus historien framåt.

Lisa Gideonsson, Recension av En kung lyssnar, Nutida Musik 4/2010–11, s 42–43

 

A revitalised energy in the experimental and electroacoustic music scenes in Stockholm is focused around two legendary, innovative 20th century sound houses, as well as the newly opened Audiorama. /.../ Crossing the bridge outside the Nationalmuseum, you reach the island of Skeppsholmen. Here, in a former Swedish Navy torpedo workshop, a stunning auditorium is gradually emerging. /.../ Audiorama promises an ambitious comissioning programme for its unique, automated multi-channel sound and lightning systems. /.../ Recent events have included /.../ a highly sucessful ”Babyrave” with DJs spinning child-friendly Techno to under-sixes and their parents. Audience engagement certainly begins early in Stockholm /.../.

Robin McGinley, ”Global Ear: A survey of sounds from around the planet”, The Wire #324, februari 2011, s. 18
http://www.thewire.co.uk/issues/324

 

Istället för att fästa blicken på en teaterscen sitter publiken omgiven av 21 högtalare från golv till tak. Man kan se det som en kollektiv radioteater eller en uppgradering av 60-talets elektroakustiska musiktradition. Lorca är också tacksam i sammanhanget. Inte bara för att hans poetiska språk har klangliga kvaliteter utan också för att ‘Blodsbröllop’ inspirerats av det klassiska grekiska dramats teknik med körer som gör sig tacksamt som myllrande röster i rummet. /.../ Aghilis läsning är något intressant på spåren /.../.

Johanna Paulsson, Recension av Blodsbröllop, Dagens Nyheter, 25 januari 2011
http://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/federico-garcia-lorca-blodsbrollop/

 

Blodsbröllop, i bearbetning och regi av Nasim Aghili, blir en fysisk upplevelse, trots avsaknaden av verkliga kroppar. Ljudets uppdelning på ett stort antal högtalarkanaler skapar illusionen av att befinna sig i händelsernas centrum. /.../ Hatten av för [Audiorama] som med Karin Starre i spetsen fått gehör hos Kulturrådet, Framtidens kultur, Landstinget och finansmannen Per Josefsson. Nu blir vi ännu många fler som lyssnar.

Amelie Björck, Recension av Blodsbröllop, Göteborgs-Posten, 25 januari 2011
http://www.gp.se/n%C3%B6je/audiorama-stockholm-blodsbr%C3%B6llop-1.787760

 

I alla händelser blir det förbjudna och omöjliga i Leos och brudens relation tydligare än jag varit med om tidigare. Deras förhållanden till make (Ashkan Ghods) respektive fästman (Bahador Foladi) är vänskapliga och fyllda av goda intentioner, men det hjälps inte. Passionen är för stark, omöjlig att utrota. Det är spännande att följa dramat med ljud från så många håll; här skapas verkligen ett tydligt fiktivt rum.

Sara Granath, ”Skarp och tydlig Lorca i spännande ljuddräkt” – recension av Blodsbröllop, Svenska Dagbladet, 24 januari 2011
http://www.svd.se/skarp-och-tydlig-lorca-i-spannande-ljuddrakt

 

Inte många har vågat göra konst av Palmemordet. Men Mats Lindström har gjort ett rafflande och resonerande hörspel kring händelsen. Ett dokumentärt rekviem för recitatörer, band, piano & elektronik. /.../ Det blir klurigt att välja stig. För ”Rekviem av svensk medborgare med anledning av mordet på Olof Palme” gör inga anspråk på rätt eller fel. Men målar upp en akustisk teater som någonstans därute i bruset har ett svar.

Mikael Strömberg, ”Rekviem av svensk medborgare” – recension av Mats Lindströms Requiem för svensk medborgare med anledning av mordet på Olof Palme, , Muzikbloggen, Aftonbladet, 25 februari 2011

 

På Audiorama sitter man inuti kretsen av högtalare så att ljuden och rösterna tar fysisk plats på olika håll i rummet. Det här förändrar och förstärker känslan av att befinna sig inuti ett kollektivt medvetande, som på olika sätt, i olika tonlägen, försöker hantera det som hänt. Av någon anledning upplever jag det som mer möjligt att lyssna på flera saker samtidigt, kanske har det med riktningarna att göra. De fysiska positionerna gör det enklare att orientera sig.

Susanne Skog, ”Inuti det kollektiva traumat” – recension av Mats Lindströms Requiem för svensk medborgare med anledning av mordet på Olof Palme, Nutida Musik, 26 mars 2011
nutidamusik.com/2011/03/inuti-det-kollektiva-traumat

 

I sommar pågår en ljudkonstutställning med fyra svenska tonsättare. Allting sker på Audiorama på Skeppsholmen i Stockholm, i ett runt rum med sjutton olika högtalare och skiftande ljussättning. Kompositören Daniel Karlsson har använt sig av små inspelade viola da gamba-ljud för att bygga upp någonting nytt. Verket pågår i en knapp halvtimme, och följs av tre andra verk – bland annat ett av den elektroniska konstmusikens nestor Folke Rabe. Under tiden som musiken spelas förändras ljuset i rummet, och de sjutton högtalarna som sitter på olika ställen i rummet är perfekt för ljudkonst. /.../ I en vanlig stereobild får jag inte plats med så mycket, men här har jag flera punkter i rummet som ljudet kan komma ifrån. Det ger mig ett större utrymme att vistas i, säger Daniel Karlsson.

Morris Wikström, ”Ljudkonst stänger av yttervärlden”, Mitt i musiken, Sveriges Radio P2, 9 augusti 2011
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1012&artikel=4637634

 

 

2010

 

Jag har inte varit med om något med samma odelade bebis-subjektivitet i centrum sedan Suzanne Ostens Babydrama. /.../ Den lilla ettåringen i lackskor är rejvets rytmsäkra dancing queen. Hon tröttnar aldrig. Inte jag heller.

Hanna Höglund, ”Hellre nere med rejv” – recension av Babyrave, Expressen, 15 november 2010
expressen.se/kultur/hellre-nere-med-rejv

 

Vad hände med ljudkonsten?/.../ Allt går inte bakåt. /.../ Den nya scenen Audiorama i Torpedverkstan på Skeppsholmen lovar plats för avancerade projekt. Audiorama kommer att fylla ett tomrum mellan konst- och musikvärlden, och härbärgera de verk som är för specialiserade för gallerirummet och svåra att hantera i en konsertlokal.

Håkan Nilsson, ”Vad hände med ljudkonsten?”, Svenska Dagbladet 24 juni 2010
svd.se/vad-hande-med-ljudkonsten

 

Man får verkligen tänka till hur man ska mixa det här rummet, hur man ska möblera i rummet, var ska de komma ifrån och hur motiverar vi då att den här personen plötsligt kommer bakifrån. Alltså: plötsligt måste vi har konstnärlig täckning för det också.
– Magnus Berg, Radioteatern, om Audiorama

Berit Nygren, ”Drömmen som blev sann om en renodlad ljudscen”, Mitt i musiken, Sveriges Radio P2, 11 november 2010
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3358&artikel=4173770

 

Det fria musiklivets festival Sound of Stockholm har så sjukt bra tajming med hörspelet En kung lyssnar att man undrar hur de gjort. /.../ När kungens nojor visar sig stämma, mobben avsätter honom och han lättat utbrister ”Jag är åter jag” blir det ännu en kungakoppling till Carl ”Nu vänder vi blad” XVI Gustaf, som tar ut hunden på promenad när det hettar till och väl helst skulle vilja vara någon annanstans. Touché.

Hanna Höglund, ”Kungen i ringen” – recension av hörspelet En kung lyssnar, Expressen, 12 november 2010
expressen.se/kultur/kungen-i-ringen

 
 

OUR OFFICE

Audiorama, Torpedverkstaden
Slupskjulsvägen 30
SE-111 49 Stockholm
+46 (0)8 611 25 22
info [at] audiorama.se

 

 

ABOUT AUDIORAMA