Compoz 2014–2019

En unik publikupplevelse, där varje besökare får vara medskapare! 

”Det öppnar dimensioner i rummets väggar och tar med min tanke på en flygtur utanför rummets fysiska.” Så beskrev Länstidningen Östersunds konstkritiker Linda Petersson den interaktiva ljudkonstinstallationen Compoz i samband med premiären på Lat. 63 Arena. ”Som besökare känner man verkligen att man är i verkets mitt – att man är i centrum av det”, rapporterade P4 Jämtland. 

Den unika ljudkonstinstallationen Compoz utforskade nya möjligheter att styra ljud med kroppen utifrån olika individers förmåga. Compoz skapades och utvecklades inom ett Arvsfond-projekt tillsammans med konstnärer med olika intellektuella funktionshinder i tre arbetsgrupper: rörelse, musik och text. Sedan premiären har Compoz upplevts och uppskattats av skolklasser och allmänhet på flera orter i Sverige – och utökats med två nya verk till totalt sex:

  • Harris värld – av Nils Personne och Anna Källblad

  • Vandringen – av Johan E. Andersson och Anna Källblad

  • Jag är ett rum – av Magnus Bunnskog och Denis Gómez García

  • Fyra röda ytor – av Marcus Wrangö

  • Ljudmemory – av Sol Andersson

  • Patterns – av David Granström

Samtliga verk är interaktiva: deltagaren påverkar genom sin närvaro i rummet vad som låter – och hur det låter. Sensorer i rummet registrerar rörelserna och påverkar det ljudlandskap som spelas upp i högtalarna. Varje grupp eller enskild besökare skapar på så vis sin egen version av respektive verk – och resultatet låter aldrig likadant. 

Compoz premiärvisades på Lat.63 art arena, Frösön, 12–23 oktober 2016, och hade stockholmspremiär på Reaktorhallen, KTH, 12–15 januari 2017.


Publika Compoz-event


Boken om Compoz  

Compoz. Det ljudande rummet  
Interaktiv ljudkonstinstallation 2014–2017

Red: Denis Gómez García och Magnus Bunnskog
Audiorama Förlag, 2017

Compoz är det hitintills största åtagandet som Audiorama har arbetat med; ett projekt som har pågått under tre år (2014–2017), och involverat en stor mängd medarbetare och samverkanspartners. Med den här boken vill vi berätta om tillkomsten av det interaktiva ljudkonstverk som Compoz utgör. Det är också den första utgivningen från vår institution. 

Compoz-bokomslag.png

Om projektet

Idén till Compoz växte fram år 2013 ur Audioramas erfarenhet med besökare från gruppbostäder, dagliga verksamheter och särskolor: att gestalta ett projekt som utforskar nya möjligheter att styra ljud med kroppen utifrån individers förmåga, ett projekt skapat och genomfört tillsammans med konstnärer med olika intellektuella funktionsnedsättningar i tre områden – rörelse, musik och text.

När vi inledningsvis ville finna ett lämpligt namn för projektet, och förstod att Ulf Lennman har ett särskilt intresse för ljudhärmande ord, bad vi honom komma med en lista över namn som skulle kunna passa – given beskrivningen av ett i det skedet mycket abstrakt beskrivet verk. Det blev Compoz. Med z på slutet. Ett associativ ord som med visshet har något att göra med “att komponera, skapa”. – Magnus Bunnskog

Under två år bedrev projektgruppen verkstäder i Kapellet och Medis5, vilket möjliggjorde en samling av tusentals enskilda ljudfiler och fler än hundra texter. Samtidigt studerades genom workshops i rörelseimprovisation hur kroppspråk eller reflexer kan påverka en konstnärlig miljö, och framlades några tillvägagångssätt för att stimulera interaktivitet i Compoz ljudande rum. 

Det insamlade och katalogiserade materialet utgjorde en bank som bildade grunden för de verk eller “fiktiva rum” som presenteras på turné, med start hösten 2016: “Jag är ett rum”, “Vandringen”, “Harris värld” och “Fyra röda ytor”. Fler verk kan skapas med detta material för kommande verksamhet inom projektet. Samtliga delar samverkar i ett gränssnitt programmerat för infraröda kameror och ett surroundsystem bestående av en högtalarorkester. Välkommen att uppleva en unik ljudkonstinstallation!

Projektgruppen

Compoz utvecklades inom ett treårigt Arvsfonden-projekt av Audiorama, Musikcentrum Öst, Nils Personne, Johan E Andersson, koreo­graf Anna Källblad och Medis 5.

Projektägare: Musikcentrum Öst
Projektledare: Karin Starre (Audiorama)
Teknik och programmering: Marcus Wrangö (Audiorama)
Koreograf: Anna Källblad (annakallblad.se)
Musiker och musikpedagoger: Nils Personne och Johan E. Andersson (Kapellet.se)
Dramaturg (år 2–3): Denis Gómez García
Marknadsföring och kommunikation (år 1): Karin Knutsson (Musikcentrum Öst)
Producent och turnéledning (år 2–3) samt dramaturg (år 1): Magnus Bunnskog (Audiorama)
Grafisk profil, webb samt foto- och filmdokumentation (år 1): Fredrik Ar­saeus Nauckhoff (arsaeus.com)
Producent, kommunikatör och grafisk formgivare (år 2–3): Bodil Bolstad

Ett särskilt tack till: Johan Anderstedt, Anna Carin Eriksson, Anton Femling, Lene Havemose, Lars Järling, Lotta Larsson, Ulf Lennman, Paul Anders Martinsson, Harri Raatikainen, Kent Sidvall, Mickael Törnberg, Anders Wieslander, Petter Wrigstad, Torbjörn Bellind, Hasse Danielsson, Kristoffer Ekelund, Rolf Hendil Forsell, Ulrika Gustafsson, Torbjörn Karlsson, Simon Lemontzis, Ladan Mohammed, Erik Nordlund, Sandra Söderlund, Michael Thörnkvist, Anders Wettler och Magnus Östling.


PRESSKLIPP

 

Det har varit en spännande resa. En resa som jag kommer att ta med mig hela livet.

Intervju med bland andra Simon Lemontzis, projektdeltagare från Medis 5, och projektledare Karin Starre i TV4-inslaget "Ljud i gammal reaktor lockar till rörelse" (2017-01-14).

 

Vi har skapat en plattform där vi kan göra nya verk – vilket gör det här projektet unikt.

Intervju med Karin Starre, projektledare för Compoz och vd för Audiorama, och Magnus Bunnskog, producent för Compoz och konstnärlig ledare för Audiorama, i P5 Stockholm (2017-01-14) – lyssna från delad tidpunkt (17 minuter in i programmet).

 

Grundsärskolan från Mimergården i Torvalla är först att utforska installationen i Lat 63 på Frösö Park. Nyfiket rör de sig över golvet och upptäcker att det kommer ljud när de passerar olika punkter på golvet.

Se intervjun med eleverna Songa Mokanbilwa och Amanda Granqvist och Audioramas konstnärliga ledare Magnus Bunnskog i inslaget ”Ljud som överraskar” i SVT Nyheter Jämtland (2016-10-12).

 

I en ständigt föränderlig vardag och med ett kulturliv och en världspolitisk scen som aldrig upphör att förvåna finns få utrymmen för tillvänjning. Det gäller att ständigt plocka ned verkligheten i dess beståndsdelar och sätta ihop den igen. Bygga sitt mentala rum, precis som i utställningen Compoz.

Torbjörn Aronsson rapporterar från premiären på Lat.63 art arena i artikeln "De många rösternas konst" i Norrländska nätkonsttidskriften Volym (2016-10-20).

 

Det är jättekul att höra det själv, att känna att "det här är jag". Bara att gå runt i rummet och inte alls veta vad som ska höras, om det blir skratt eller så.

Läs intervjun med bland andra projektdeltagarna Johan Anderstedt och Anna Carin Eriksson från Medis5 i artikeln "Interaktivt ljudkonstverk på turné", i Landets Fria Tidning (2016-10-16).

 

[Jag är ett rum] öppnar dimensioner i rummets väggar och tar med min tanke på en flygtur utanför rummets fysiska. Verket ändrar också karaktär, från att handla om ett rum, till att hantera existentiella tankar om vad ett rum eller liv är.

Linda Petersson, konstkritiker, i Länstidningen Östersund (2016-10-18).

 

Som besökare känner man verkligen att man är i verkets mitt – att man är i centrum av det.

Inslag om Compoz i P4 Jämtland (2016-10-14, 3:37:37)